سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرشمه

گزارش بی بی سی از سینما حقیقت

    نظر

گزارش بی‌بی‌سی از پایان جشنواره بین‌المللی سینمای مستند تهران

شبکه خبری بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد: جشنواره بین‌المللی سینمای مستند تهران که با نام "جشنواره سینمای حقیقت" از آن یاد می‌شد، در تهران به کار خود پایان داد.

بی‌بی‌سی افزود: اهمیت این جشنواره دراین بود که در حالی که امکان نمایش عمومی فیلم‌های مستند در ایران بسیار کم است، برگزاری یک جشنواره مستقل با استانداردهای مناسب، یک امکان ویژه به حساب می‌آید.

جشنواره سینمای حقیقت در حالی برگزار می‌شود که مستند سازان ایرانی به رغم درخشش در جشنواره‌های معتبر جهانی امکان نمایش آثار خود را در ایران نداشتند.

براساس این گزارش ، معمولا تلویزیون درانتخاب و نمایش مستند ها محدودیت‌های بسیاری دارد و نمایش فیلم مستند در سینماها نیز معمول نیست.

تنها امکان نمایش عمومی فیلم‌های مستند نمایش‌های خصوصی یا جشنواره ها و برنامه‌هایی است که سالی یکی دو بار توسط جشن خانه سینما یا نهادهای دیگر برگزار می‌شود که چنین برنامه‌هایی نیز معمولا با محدودیت‌هایی روبه رو هستند.

درچنین شرایطی است که اغلب مستندسازان ایرانی از گرایش‌های مختلف از این جشنواره استقبال کرده‌اند.

جالب این جاست که به رغم در پیش گرفتن سیاست‌های محدودکننده در حوزه سینما، این جشنواره فضای نسبتا مطلوب تری داشت و به گرایش‌های متنوعی از مستندسازان میدان داد.

این جشنواره را "مرکزگسترش سینمای مستند وتجربی" معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور آشنایی فیلمسازان ایران با تحولات نوین سینمای مستند جهان و ایجاد امکان برای عرضه، نمایش و پخش جهانی فیلم‌های مستند، از ‪ ۲۳‬تا ‪ ۲۷‬مهرماه ‪ ۱۳۸۶‬در تهران برگزار کرد و با استقبال زیاد دوستداران سینما روبه رو شد.

همچنین چهره‌های برجسته سینمایی ایران نیز درآن حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به حضور "عباس کیارستمی" در نشست پرسش و پاسخ بعد از اکران فیلمش اشاره کرد.

دراین جشنواره درکنار بخش‌های رقابتی بخش‌هایی نیز به نمایش فیلم‌های مرتبط با موضوع پیامبراسلام، مولانا و چشم‌انداز سینمای مستند جهان: هزاره سوم( فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های آمستردام، هات داکس و... ) اختصاص یافت.

اما شاید برای سینما دوستان ایرانی جذاب‌ترین بخش مرور آثار جشنواره آمستردام و هات داکس بود که در آن تعدادی از فیلم‌های برگزیده دو جشنواره به نمایش در آمد.

برگزارکنندگان جشنواره از بیش از ‪ ۱۰۰‬مهمان خارجی نیز برای شرکت در جشنواره دعوت کرده بودند که نزدیک به ‪ ۴۰‬نفر از آنان در جشنواره حضور پیدا کردند.

مهمانان خارجی جشنواره نیز از میان فیلمسازان، مدیران جشنواره‌های خارجی و تعدادی از شرکت‌های خریدار و فروشنده فیلم بودند.

پیش ازاین از "مایکل مور" که در میان دولتمردان ایرانی چهره‌ای محبوب به شمار می‌رود به عنوان مهمان ویژه جشنواره نام برده می‌شد، اما مور در ایران حضور نیافت و فقط فیلم او با نام " سیکو" در جشنواره به نمایش در آمد.

درمراسمی که به منظور اهدای جوایزاین جشنواره برگزار شده بود، بسیاری از مستندسازان برجسته ایران حضور داشتند.

در این مراسم در کنار اهدای جوایز از هفت فیلمساز زن نابینا که با طراحی، تهیه‌کنندگی و مشاوره "محمد شیروانی" از زندگی خودشان مستندی را ساخته‌اند با اهدای لوح‌هایی تقدیر شد.

محمد شیروانی یکی از مستندسازان برجسته ایران است که با فیلم مستند "رییس جمهور میرقنبر" جوایز زیادی از جشنواره‌های معتبر کسب کرده است.