سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرشمه

تام و جری وسازندگان آن

    نظر

پوستر مجموعه تام و جری که در اوایل سال 1950-، استفاده می‌شد.
تهیه‌کننده ویلیام هانا
ژوزف باربارا




اکران 1940-1967
مدت حدود 5تا8دقیقه (هر قسمت)
زبان انگلیسی (بدون صحبت)
کشور امریکا





تام و جِری، کارتون تلویزیونی و برنده جایزه اسکار آمریکایی. اولین قسمت‌های این پویانمایی بین سالهای 1940تا 1957 میلادی توسط مترو گولدوین مایر در هالیوود تولید شد و خالق آنها ویلیام هانا و ژوزف باربارا بودند، که آن را نویسندگی و کارگردانی می‌کردند.

این کارتون تلویزیونی در مورد موشی به نام جری (Jerry) و گربه‌ای به نام تام (Tom) بود ، که از قسمت‌های کوتاه ساخته می‌شد.

هانا-باربرا

هانا-باربرا (به انگلیسی: Hanna-Barbera) یک شرکت تولید پویانمایی است که در سال 1944 (میلادی) با همکاری دو پویانمای همکار در استودیو MGM (مترو گلدوین مایر) به نام‌های جو باربرا (Joe Barbera) بیل هانا (Bill Hanna) تشکیل شد.

بنیانگذاران هانا-باربرا: بیل هانا (چپ) و جو باربرا (راست) در حالی که چند جایزه امی را دریافت کرده‌اند
بنیانگذاران هانا-باربرا: بیل هانا (چپ) و جو باربرا (راست) در حالی که چند جایزه امی را دریافت کرده‌اند

محصولات زیادی از این شرکت چون: تام و جری، گالیور، یوگی و دوستان، گوریل انگوری، لوک خوش‌شانس، زیردریایی 2002 و... از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.

< type=text/java>
// if (window.showTocToggle) { var tocShowText = "نمایش داده شود"; var tocHideText = "مخفی شود"; showTocToggle(); }
//]]>

 دوران اوج

مجموعه‌های کارتونی محصول هانا-باربرا از اوایل دهه 60 از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون در سراسر آمریکا بود.

مجموعه مشهور «هاکلبری هوند» که بعدها به نمایش یوگی خرسه تغییر نام داد و در ایران به نام یوگی و دوستان شناخته می‌شود، یا نمایش کوییک درامک گرا (اسب هفت تیر کش یوگی و دوستان) و مجموعه تاپ کت، فلینستن‌ها و جانی کوئست، همه در ساعت‌های اصلی پخش تلویزیونی نمایش داده می‌شدند و طرفداران پر و پا قرصی داشتند. نزدیک به 20 سری تلویزیونی از روی فلینستن‌ها و شخصیت‌هایش ساخته شد و یکی از قسمت‌های این مجموعه، پربیننده ترین برنامه تاریخ نمایش تلویزیونی آمریکا شناخته شد.

هانا و باربرا در طی سال‌های فعالیت خود موفق به دریافت8 جایزه امی شدند.

برخی محصولات

 تام و جری

لوگوی تام و جری در دهه ??
لوگوی تام و جری در دهه 40
اولین مجموعه کارتونی مشترک ویلیام هانا و جو باربرا در سال 1940 (میلادی) ساخته شد. شخصیت‌های این کارتون موش و گربه‌ای بودند که بعدها به عنوان تام و جری شناخته شدند. این مجموعه کارتونی با قسمت‌های کوتاه مدتش بارها برنده جایزه اسکار شد.

 نمایش راف وردی

نمایش راف وردی (The Ruff & Reddy Show) اولین نمایش تلویزیونی هانا-باربرا که سال 1957 (میلادی) از کانال ان‌بی‌سی (NBC) پخش شد. راف، گربه و رِدی یک سگ با لهجه غلیظ جنوب آمریکا بودند.


 فلینستن‌ها

موفق‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه هانا-باربرا که دنباله‌های بسیاری بعد از اولین پخش تلویزیونی، برایش ساخته شد فلینستن‌ها (The Flintstones) بود که در 1960 (میلادی) توسط شبکه ABC پخش می‌شد.

 دوران افول

به خاطر مشکلات مالی بسیاری از طراحان و نویسندگان شرکت، آن‌جا را ترک کردند و شرکت تافت برودکستینگ (Taft Broadcasting مالک وقت هانا-باربرا) در سال 1990 (میلادی) ورشکسته شد و هانا-باربرا را برای فروش گذاشت.

 احیای دوباره

بلافاصله بعد از ورشکستگی، شرکت ترنر برودکستینگ این شرکت را خرید. فرد سیبرت، تهیه‌کننده تلویزیونی و رئیس این شرکت، در احیای مجدد شرکت‌های ورشکسته استعداد عجیبی داشت.