سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرشمه

تصویرهای غیرحرفه یی در رسانه های خبری

    نظر

نظریه های علوم ارتباطات بسرعت در حال دگرگیسی ااست. این دگرگونی حتی اصول پایه یی روزنامه نگاری را هم در برگرفته است. 

شاید دانشجویان از عبارت " خبر گزارش عینی از یک رویداد واقعی است که ..." خاطره ها در ذهن داشته باشند. این تعریف طی 4یا 5 سال گذشته دچار چالش شده است.   

خبرنگاران تلویزیون معتقدند که دیگر رویداد را گزارش نمی کنند . رویداد را از طریق پوشش زنده فرا روی مخاطب قرار می دهند تا داوری عادلانه تر باشد.

 بسیاری از رخدادهایی که ارزش خبری دارد بصورت زنده - پخش می شود. هرم وارونه دیگر تازگی سال های پایانی قرن بیستم را ندارد. تغییرات نوین حتی معیارهای حاکم بر پخش خبر تلویزیونی را نیز در بر گرفته است.

  یاران تلویزیون به این اصل که تصویر بر متن اولویت دارد معتقدند. تجهیزات فوق پیشرفته کمک کرده است تا تصاویر بصورت شفاف و طبیعی با کیفیت بالا  روی انتن برود.

   با این همه - سندیت و حتی سرعت در پوشش رویدادها سبب شده است تا بعضا تصاویری با کیفیت بسیار پایین نیز در هدلاین شبکه های تلویزیونی جای گیرد. 

تصویری که اندکی پس از بروز انفجار در خودرو عماد مغنیه از فرماندهان ارشد حزب الله گرفته شد از ان جمله است. این تصویر که با استفاده از موبایل گرفته شده است بصورت اختصاصی از شبکه العالم  پخش شد. شبکه های سی ان ان – بی بی سی و دهها شبکه دیگر نیز با ارم العالم ان را روی انتن فرستادند.

  ... امروز همگان می توانند تصویر بردار بالقوه شبکه های تلویزیونی خبری باشند.هنر رسانه گرداوری و استفاده بموقع از این تصاویر است. البته فراموش  نشود که دستکاری اطلاعات ولو انکه تصویر باشد ممکن است پس دقت همواره یک اصل است

دکتر حسن عابدینی