سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرشمه

روپرت مرداک مالک وال استریت ژورنال

    نظر

 

روپرت مورداک، سرمایه دار استرالیایی که به غول رسانه ها شهرت یافته، بنگاه رسانه ای داوجونز را هم به قلمرو رسانه ای خود افزود، این بنگاه ناشر روزنامه اقتصادی وال استریت ژورنال در آمریکاست.

آقای مورداک داوجونز با برنده شدن در مزایده و پس از سه ماه مذاکرات تنگاتنگ به بهای پنج میلیارد دلار خریداری کرده است.

بدین ترتیب، داوجونز پس از 104 سال از مالکیت خانواده بنکرافت خارج می شود.

روپرت مورداک دارای علائق سیاسی است و در استرالیا، بریتانیا و آمریکا از شخصیتها و احزاب پشتیبانی مالی می کند.

او در بریتانیا از حامیان تونی بلر، نخست وزیر پیشین بوده و در آمریکا از جورج بوش و حزب جمهوریخواه حمایت می کند.

برخی از اعضای این خانواده ابراز نگرانی کرده بودند که با تغییر مالکیت داوجونز، استقلال حرفه ای آن با خطر مواجه می شود اما پس از آنکه فروش داوجونز به روپرت مورداک اعلام شد، بیانیه ای منتشر گردید که بنابر آن، هیئتی پنج نفره تشکیل خواهد شد تا بر مشی حرفه ای داوجونز و حفظ استقلال حرفه ای آن نظارت کند.

همچنین قرار است چند نفر از اعضای خانواده بنکرافت در هیئت مدیره داوجونز باقی بمانند.

علاوه بر روزنامه وال استریت ژورنال، مجله بارون، سایت اینترنتی مارکت واچ، خبرگزاری داوجونز، نمایه داوجونز و هفت روزنامه و حدود پانزده هفته نامه و دو هفته نامه محلی در هفت ایالت آمریکا نیز در مالکیت داوجونز قرار دارند.

روپرت مورداک که 76 سال سن دارد، در خانواده ای یهودی در استرالیا به دنیال آمده و در دانشگاه آکسفورد در انگلستان فلسفه، سیاست و اقتصاد خوانده است.

او سهام چند بنگاه مطبوعاتی را در استرالیا از پدرش به ارث برد و سپس به گسترش دارایی رسانه ای خود پرداخت تا آنجا که اکنون علاوه بر مالکیت چندین نشریه در استرالیا، صاحب روزنامه های تایمز، سان، نیوز او دورلد (اخبار جهان) و شبکه تلویزیونی ماهواره ای اسکای در بریتانیا، روزنامه نیویورک پست و شبکه تلویزیونی فاکس در آمریکا، شبکه تلویزیونی استار در هنگ کنگ، شبکه تلویزیونی ت گ ر ت در ترکیه و همچنین نشریاتی در جزایر باهاما، کیمن، چنل و ویرجین است.

وی همچنین دارای شرکتهای تولید محصولات موسیقی است.

روپرت مورداک در سال 1985 تابعیت آمریکا را کسب کرد، چراکه اتباع بیگانه در این کشور حق مالکیت شبکه های تلویزیونی را نداشتند.bbc وی یهودی بوده و اسم واقعیش رابرت مردوخ میباشد.